Հայոց լեզուն ծագել է հայ ժողովրդի ձևավորմանը զուգընթաց՝ Հայկական լեռնաշխարհում: Պատկանում է հնդեվրոպական
լեզվաընտանիքին
և
առանձին,
ինքնուրույն
ճյուղ
է:
Նախամաշտոցյան
շրջանում
մշակվել
է
բանավոր
խոսքում,
բանահյուսության
մեջ՝
պաշտամունքային
արարողությունների, իսկ քրիստոնեության
ընդունումից
հետո
նաև
քարոզչության
ընթացքում:
Գրավոր
հուշարձաններով
ավանդվել
է
V դարի
սկզբից՝ հայոց
գրերի
գյուտից
անմիջապես
հետո:
Հայերենի զարգացման գրավոր փուլն ընդունված է բաժանել 3 շրջանի՝ հին հայերեն՝ գրաբար (V–XI դարեր), միջին
հայերեն
(XII–XVI դարեր),
նոր
հայերեն՝
աշխարհաբար
(XVII դարից
մինչև
մեր
օրերը):
Գրաբարին
զուգահեռ
գոյություն
է
ունեցել
նաև
խոսակցականը՝
բարբառային
որոշ
երանգավորումներով:
Գրաբարով
գրել
և
օտար
լեզուներից
թարգմանել
են
Մեսրոպ
Մաշտոցը,
Կորյունը,
Մովսես
Խորենացին,
Եղիշեն,
Եզնիկ
Կողբացին,
Գրիգոր
Նարեկացին,
Ներսես
Շնորհալին
և
ուրիշներ:
Մատենադարանում
պահվող
ավելի
քան
17 հզ.
հայերեն
ձեռագրերի
մեծ
մասը
գրաբար
է:
Գրաբարի խոսակցական տարբերակը ժամանակի ընթացքում արմատապես փոփոխվելով հանգել է լեզվական նոր որակի՝ միջին հայերենի, որն ունեցել
է
պետական
լեզվի
կարգավիճակ
և
գործառնության
լայն
շրջանակներ:
Հին
և
միջին
հայերենները
զգալի
տարբերություններ
ունեն
լեզվական
կառուցվածքի
բոլոր
մակարդակներում:
Միջին
հայերենով
են
գրել
նշանավոր
բանաստեղծներ
ֆրիկը,
Կոստանդին
Երզնկացին,
Հովհաննես
Թլկատինցին,
Մկրտիչ
Նաղաշը, Նահապետ
Քուչակը
և
ուրիշներ:
Միջին
հայերենը
զարգացման
անցումային
օղակ
է՝
գրաբարից
աշխարհաբար:
Աշխարհաբարը ձևավորվել է 2 խոշոր բարբառային միավորումների (արևմտահայ և արևելահայ),
մասնավորապես
Կոստանդնուպոլսի
և
Արարատյան
բարբառների
հիմքի
վրա:
XVII դարից
կազմավորվել
են
2 խոշոր
տարբերակները
արևմտահայերենը
և
արևելահայերենը:
XIX դարի
կեսին
այս
լեզուներն
անկախ
գրական
լեզուներ
էին:
Արևմտահայերենի
և
արևելահայերենի
տարբերությունները
մեծ
չեն,
երկուսն
էլ
հավասարապես
գեղեցիկ
են
և
լրացնում
են
միմյանց:
Այս
լեզուները
զարգացել
են
հետագա
գրական
մշակման,
քերականական
կառուցվածքի
հստակեցման,
բառապաշարի
հարստացման,
անհարկի
օտարաբանություններից
մաքրման
ճանապարհով:
Արդի գրական արևելահայերենը, պետական լեզվի կարգավիճակի շնորհիվ, ունի հետագա զարգացման մշակման նորմավորման ավելի մեծ հնարավորություններ, քան արևմտահայերենը,
որը
սփյուռքահայության
հաղորդակցման
լեզուն
է:
Ե՛վ արևմտահայ, և՛ արևելահայ գրական լեզուներով ստեղծվել և ստեղծվում են գրական բարձրարժեք գործեր, գիտական աշխատություններ, լույս են տեսնում
գրքեր,
թերթեր,
ամսագրեր:
Հայոց լեզուն հայ ժողովրդի ինքնության պահպանման ու հարատևման միակ գրավականն է: Ուստի պետք է սիրով ու երկյուղածությամբ վերաբերվել նրան:
«Մեր լեզուն մեր հայրենիքն է:»
Ավետիք Իսահակյան
Ավետիք Իսահակյան
«Աստծու հետ խոսելու միակ լեզուն հայերենն է:»
Ջորջ Բայրոն,
անգլիացի բանաստեղծ
Ջորջ Բայրոն,
անգլիացի բանաստեղծ
«Ոչ մի ազգ գոյության իր կամքն ավելի ուժեղ չի արտահայտել երկու հազար տարվա ընթացքում, որքան հայ ազգը: Ոչ մի ազգ ավելի համառությամբ չի պահպանել
և
ավելի
խնամքով
չի
մշակել
իր
սեփական
լեզուն:»
Անտուան Մեյե,
ֆրանսիացի հայագետ
Անտուան Մեյե,
ֆրանսիացի հայագետ
«Հայ լեզուն տունն է հայուն աշխարհիս չորս ծագերուն:»
Մուշեղ Իշխան,
բանաստեղծ
Մուշեղ Իշխան,
բանաստեղծ
Комментариев нет:
Отправить комментарий